Leo Polak actief in het interbellum

Geplaatst op 26 april 2017 door

Op 4 mei staan we stil bij mensen die hun leven hebben gegeven voor de vrijheid. Op de Vrijdenkersborrel/Tafel van de Rede staan we stil bij Leo Polak een voorvechter van de vrijdenkersvereniging De Dageraad.

‘Leo Polak actief in het interbellum’

Als vrijdenker, humanist en rechtsfilosoof was Leo Polak actief in vele organisaties en verenigingen. Hij was naast zijn ambt als hoogleraar rechtsfilosofie in Groningen actief als gemeenteraadslid, als redacteur van het vrijdenkersblad De Dageraad en als commentator voor de Vrijdenkers-Radio-Omroep (VRO). Direct na de bezetting werd hij door de Duitse machthebbers uit zijn ambt gezet. Zijn protestbrief werd door de rector van de Universiteit doorgespeeld aan de Sicherheitsdienst en hij werd gevangengezet. In december 1941 overleed hij in het concentratiekamp Sachsenhausen. In zijn dagboek schreef hij aan het begin van de bezetting “Liever een dode leeuw dan een levende hond”. Vanuit zijn hartstochtelijke strijd voor de menselijke rede wilde hij niet een volgzame levende hond worden maar strijden als leeuw zolang hem dat werd toegestaan. Tijdens de Vrijdenkersborrel de Tafel van de Rede zullen we ingaan op zijn rol binnen de vrijdenkersbeweging De Dageraad en de Vrijdenkers-Radio-Omroep (VRO).

De discussie naar aanleiding van de inleiding zal gaan over hoe we de vrijheid van rede en vrijdenken overeind kunnen houden? Wil je mee discussiëren kom dan donderdagavond 4 mei 2016 naar de Fermerie te Deventer.  We beginnen dit keer om halfnegen; iedereen kan dan vooraf deelnemen aan de plaatselijke activiteiten. We beginnen dit keer om 20:30 uur.

Klik hier voor meer informatie.




2 reacties “Leo Polak actief in het interbellum”


  1. ben warner schreef:

    Een mooi en leerzaam onderwerp. Het zou zeet waardevol zijn als de betekenis van het woord rede eens goed werd vastgesteld. Vele gelovige reactanten op deze site geven herhaaldelijk aan, dat zij niet goed weten wat het woord rede vertegenwoordigt. De reden waarom zij denken en gelovigen maken zij duidelijk. Maar op welke rede dit is gebaseerd loopt telkens spaak. Zij menen met hun genuanceerde visie op geloof de reden uit te leggen. Prima, maar de rede passeren zij in hun betogen.

  2. Beyonce schreef:

    Holy Toedol, so glad I clicked on this site first!




Reageer