100 jaar vrijheid van onderwijs: doorgaan of einde inzicht?


DEN HAAG, 26 augustus 2016 Sander Dekker, staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. FOTO MARTIJN BEEKMAN / OCW

Geplaatst op 4 april 2017 door

Tijdens de Haagse Verlichtingsborrel op maandagavond 10 april 2017 zal demissionair staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Sander Dekker spreken over “100 jaar vrijheid van onderwijs: doorgaan of einde in zicht?”.

‘Ons onderwijs doet het gemiddeld genomen goed. Op één punt zijn we zelfs wereldkampioen: ervoor zorgen dat onze kwetsbare leerlingen niet door het ijs zakken. Maar onze beste leerlingen presteren onder de maat. Bij de top laten we talent onbenut. Dat moet anders. Ik wil dat ieder kind in staat wordt gesteld het maximale uit zichzelf te halen. Daar maak ik me sterk voor.’

Klik hier voor meer informatie.




5 reacties “100 jaar vrijheid van onderwijs: doorgaan of einde inzicht?”


  1. ben warner schreef:

    Dat maximale is een goed en lovenswaardig streven, als de staatssecretaris maar duidelijk maakt dat niet elk kind een witte raaf is en dat velen genoegen zullen moeten nemen met een eindstreep die binnen hun talenten ligt. De bomen groeien niet tot in de hemel en menig ouder wil het hoogste zonder dat de eigenschappen hiertoe aanwezig zijn.

  2. Ger de Böck schreef:

    Beste mensen,

    VAN ONDERWIJS NAAR EDUCATIE.
    Ieder mens heeft eigen talenten, die zich ontvouwen en tot uitdrukking komen. Dit proces ontwikkelt zich van binnen uit.
    In het onderwijs van nu wordt een kind volgestopt met zaken die hun ontplooiing en ontwikkeling blokkeren. Het huidige onderwijs is een soort gedwongen kinderarbeid die gericht is op economische groei.
    Hier doe je de kinderen tekort. Het zijn geen robots.

    Wat te doen met het huidige onderwijs?
    Maak van de klassen ruimtes waardoor kinderen zichzelf uitvinden en hun natuurlijke creativiteit en hun individuele talenten kunnen ontplooien. Dit is educatie, zelfontdekking. Dit vindt spelenderwijs plaats onder leiding van onderwijzers, kunstenaars, biologen, bouwkundigen, wiskundigen, toneelspelers en mensen uit andere vakgebieden.
    Kinderen die zich zo kunnen ontplooien, zijn denk ik in staat om de leerstof van het basisonderwijs binnen drie jaar, en daarna ook nog van het voortgezet onderwijs binnen drie jaar in zich op te nemen. Daarna kunnen ze zich alsnog in alle soorten van beroepen uitleven.
    Laat kinderen bij zoveel mogelijk activiteiten betrokken worden, zonder enige dwang. De scholen bouwen in een rustige omgeving, zodat zoveel mogelijk activiteiten ook buiten kunnen plaatsvinden.
    De groepsgrootte niet meer dan 20 kinderen. Deze zijn opgebouwd uit groepen van 6 tot 9 jaar, van 10 tot 13 jaar en van 14 tot 17 jaar.
    Dus niet letten op kalenderleeftijd maar kijken waar een kind in zijn eigen ontwikkeling is.
    We zullen af moeten van het materialistische gedoe waarin ons onderwijs gevangen zit.

    M.v.g. Vanger

  3. joop dorrepaal schreef:

    kan het zijn dat door een systeemstoring enkele bijdragen zoek zijn geraakt?

  4. M.poort schreef:

    Even een vraag voor de mensen hier. Hoe bekijken jullie die argeologie die de bijbel ondersteund eigenlijk? Vraag ik me eigen zo af. Omdat het voor de meeste hier, de bijbel nog pure fantasie is.

    Op bijv de punten:

    Bijbel spreekt over koning david (oude testament), 2007 worden opgravingen gedaan, die bevestigen bestaan van koning david. http://www.franklinterhorst.nl/Historiciteit%20van%20Koning%20David%20bewezen.htm

    Bijbel spreekt over pontius pilatus ,nergens anders waren er schriften gevonden of dergelijke, die bewijzen van zijn bestaan leverde, tot 1961. http://www.allaboutarchaeology.org/dutch/pontius-pilatus-faq.htm

    Bijbel spreekt over de ark van noach, nu zijn er verschillende christelijke groepen mensen (wetenschappers/onderzoekers) die beweren de eventuele ark te hebben gevonden. Op gebergte arrarat 4km hoog.(wat de bijbel ook beweerd)

    Nu maakt mij niet zoveel uit wat daar ligt ,ik geloof wat de bijbel zegt. Misschien is wel wat anders, maar er ligt bewezen iets een paar meter onder de grond daar. ( Je kan de plek zelf bekijken op Google earth.)
    https://youtu.be/2cl3wBPrWF0
    https://youtu.be/tL_ZmFiN-aA
    https://youtu.be/QPjfovHuMNo
    https://youtu.be/3IwXy9uEEQ0
    http://www.arkinsight.nl/ark-van-noach-op-ararat-enkele-getuigenverslagen/
    http://archeologieonline.nl/nieuws/resten-houten-structuur-en-aardewerk-gevonden-op-ararat

    Jammer vind ik dat er weinig tot geen ‘neutrale experts’ naar toe gaan, dan alleen maar van afstand zeggen dat het door geloof gedreven is.

    Wil iemand zijn of haar visie hier over geven. Misschien dhr dorrepaal / dhr bolk of dhr warner.
    (Sorry dat ik niet over de onderwerpen ‘colum’ discuseer, maar vind wel of geen God belangrijker dan dat soort bijzaken)

    Mvg

  5. Emily schreef:

    Pues yo estoy disfrutando leyendo esta noticia en un iPad y ni me planteo como puede ser la excipeènria de leerlo en un samsung, sea copia o no y aunque cueste 200 euros menos. Lo auténtico es simplemente auténtico. Allá el gusto de cada cual si no se sabe apreciar.




Reageer